Weekly update

24 augustus 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Afgelopen week hebben we aan onze verplichting voldaan om iets cultureels te gaan bezoeken, namelijk The Castle of Good. Dit ligt ongeveer 5 minuten lopen van ons appartement af en afgelopen vrijdag was de dag dat we er toch eens aan moesten geloven. Het is maar goed dat de entree 15 rand (€1,15) was want het was totaal niet wat we ervan hadden verwacht. Het was opzicht leuk om een keer te zien, maar het gevoel van een echt kasteel hadden we niet.

Deze week was voorspeld dat het volle maan zou zijn ’s nachts. Dit was van belang omdat we sinds we hier zijn aangekomen de Moonlight Hike wilden doen op Lions head. Afgelopen maandag was het dus zover. We waren extra vroeg vertrokken om de zonsondergang te zien. Waar de meeste mensen normaal 45-60 minuten over doen om naar boven te komen, klommen wij in 33 minuten naar boven omdat wij dachten dat we anders te laat zouden zijn voor de zonsondergang. Achteraf waren we ruim op tijd maar goed. Het uitzicht dat we toen hadden was echt geweldig. Overdag was het al mooi, maar ’s avonds werd het nóg mooier (zie foto’s).

Op dinsdag stond eigenlijk de wedstrijd Ajax CT – Orlando Pirates op het programma, maar op maandag kregen we te horen dat deze uitgesteld was omdat de Pirates die week ineens een andere wedstrijd moesten spelen. Zo’n wijziging in het spelschema op zo’n korte termijn kan ook alleen in Afrika. De wedstrijd was eerst verschoven naar de week erop, maar later in de week kregen we te horen dat de wedstrijd geschrapt was en dat we onze kaarten moesten terugbrengen en dat we ons geld terug zouden krijgen. Ontzettend balen dus.

Op vrijdag stond Shark Cage Diving op de planning. We werden om kwart voor 5 ’s ochtends opgehaald want het was 2 uur rijden naar Gansbaai. Na een ontbijt te hebben gehad was het tijd om op de boot te gaan. In totaal was er 20 man op die boot. Vanaf het moment dat we op weg naar de ‘ligplek’ gooide de bestuurder van de boot het gas open en vlogen we letterlijk over de golven. Toen de boot de ligplek had gevonden moesten we allemaal een wetsuit aantrekken. Dit omdat we dan gelijk het water in konden als er haaien waren, maar ook om het warm te krijgen want midden op zee om half 9 ’s ochtends is niet bepaald warm! Na een paar minuten stond de eerste al over de railing te kotsen. Die bleef de rest van de ochtend rustig doorkotsen. Na haar volgden nog 2 anderen haar voorbeeld.

Qua haaien hadden we wat minder geluk. Er kwamen geen haaien naar onze boot, terwijl een boot 30m verderop 2 haaien rond hun boot had. Er werd ons verteld dat dit de 2e keer in het hele seizoen was dat er geen haaien kwamen, natuurlijk precies als wij er zijn. Toen we eenmaal terug waren kregen we een voucher. Hiermee kunnen we nog een keer terug komen en hopen dat er dan wel haaien zijn. Nadat we terug waren kregen we een kop soep en wat brood.

De volgende plek die we gingen bezoeken was een soort meer in  de bergen. De gids zei dat het zijn favoriete plek was dus dat beloofde wel wat. Hij had geen ongelijk. Het was echt ongelooflijk mooi daar (zie foto’s)! Het was een stuwmeer op een ontzettend rustige plek. Geen enkele toeristen dus dat was alleen nog maar beter. We hebben daar wat rondgelopen en onze gids liet ons een paar hele mooie plekken zien. Als laatste gingen we het stuwmeer in. We stonden op een brug en vanaf daar sprongen we naar beneden. Ik ben in Spanje al een keer in een stuwmeer geweest en ik wist dus hoe koud het zou zijn, maar ondanks dat stond ik toch vooraan om te springen. En ook hier was het water KOUD!! Gelukkig was het de hele dag goed weer dus als we het water uitkwamen warmde de zon ons gelijk op.

Als laatste deel van de dag zouden we naar Hermanus gaan. Dit vissersdorp is heel bekend omdat hier elk jaar in de winter/lente walvissen naar kust komen om hier te paren. Vanaf het moment dat we uit het busje stapten zagen we gelijk al een walvis. Het was jammer dat ik geen verrekijker had, ondanks dat konden we ze nog goed zien. Foto’s kon ik jammer genoeg niet maken maar dit was al vet genoeg. Op een gegeven moment ‘sprong’ er een walvis volledig uit het water, dat was zo super gaaf om te zien!! Dat is zeker een plek waar ik nog naar terug ga!

Nu is het weer overgaan op het normale leven want aankomende weken hebben we examens. Dus ik zal mijn studie ontwijkend gedrag maar eens gaan beëindigen en aan school beginnen…