Vakantie update

15 september 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Afgelopen anderhalve week hebben we hier vakantie gehad en in deze vakantie hadden we onze roadtrip gepland. Ik zal in het kort vertellen wat we allemaal hebben gedaan.

We begonnen onze trip met het ophalen van onze auto. Toen we onze spullen hadden ingeladen zijn we vertrokken naar onze eerste stop: Worcester. De route hier naar toe was ontzettend mooi en echt heerlijk om te rijden. Eenmaal aangekomen in Worcester hadden we al snel door dat dit eigenlijk een uitgestorven plaats was. Vandaag stond Ziplining gepland. Hiervoor reden we naar een dorp verderop. De plek waar we gingen Ziplinen was mooi en het ziplinen zelf was ook wel leuk, maar we hadden er zeker meer van verwacht.

De volgende dag reden we naar Montagu. De plek waar we verbleven was echt super, genaamd The Mystic Tin. Ze hadden hier ook een minibrouwerij waarin ze hun eigen bier brouwden. Natuurlijk hebben we deze ook geprobeerd en die was prima te drinken. Die middag stond klimmen op het programma. We zijn hier met goede hoop aan begonnen, maar we merkten al snel dat het toch niet zo gemakkelijk ging als gedacht. Na 2 uur klimmen en zweten zat het erop. We hadden van de instructeur gehoord dat boven de weg een oud fort was en dat het heel mooi was om met zonsondergang daar te zitten met een biertje. Zo gezegd, zo gedaan. Het uitzicht was inderdaad heel mooi!

Op zaterdag 7 september zijn we naar Barrydale gereden. We gingen vandaag Quad rijden. Hier keken we allemaal erg naar uit. Het maakte onze verwachtingen zeker waar, ondanks dat het soms echt pittig was. Op sommige stukken was de helling 45 graden en dan moest je je echt focussen om naar boven te komen. Dat was ook te merken. Op een gegeven moment stopte Lukas voor me en ik wist niet waarom, dus ik stopte ook maar. Ik kijk schuin naar boven en zie opeens een Quad naar beneden komen. Ik geloofde niet wat ik zag! Toen ik nog eens goed keek zag ik Benjamin achter de quad hangen en hem proberen tegen te houden. Het was echt een hilarisch tafereel om te zien. Hij kreeg hem vlak voor een steile helling tot stilstand, terwijl Lukas en ik dubbel lagen op onze quads. Dit heeft Benjamin de gehele roadtrip nog aan moeten horen. Het laatste stuk van de quad tour was vlak dus toen kon het gas eindelijk open. We hadden gehoord dat de quads 5 versnellingen hadden dus dat moest uitgeprobeerd worden! Jammer genoeg kwam ik niet verder dan de 4e, want toen was het rechte stuk alweer afgelopen.
Na het quad rijden hadden we eigenlijk een winetasting gepland, maar we besloten om door te rijden naar Oudtshoorn omdat er verder niet veel in Barrydale te doen was.

Op zondag (in Oudtshoorn) zijn we eerst naar de Cango Wildlife Range geweest. Dit was een soort dierentuin met veel "speciale" dieren. Krokodillen, tijgers, leeuwen, lynx, hippo's, exotische vogels en nog veel meer. In de vogeltuin kon je honing nectar kopen voor 10 rand en hier kwamen de vogels dan op af. Zo kwamen ze rustig op je hand, je schouder of op je hoofd zitten en bleven ze daar ook zitten. In de middag hebben we de Cango Caves bezocht. Deze grotten staan bekend om de Stalagmiet en stalagtiet. Dit was heel indrukwekkend om te zien. We hadden de adventure tour genomen, en dit hebben we geweten ook. We moesten ons door verschillende gaten wurmen en dit leverde ook leuke scenario's op.Na deze twee leuke activiteiten zijn we doorgereden naar Victoria Bay, vlakbij George. Hier hebben we een slaapplek gezocht en zijn we 's avonds nog wat gaan eten in Wilderness.

De volgende dag zijn we eerst naar het strand geweest in Victoria Bay. Het weer viel een beetje tegen dus dat was een domper. Na even langs het strand te hebben gelopen zijn we de auto in gestapt en naar Knysna gereden en onze slaapplek voor die avond gezocht en onze spullen daar neergelegd. Na een ontzettende goede (burger) lunch zijn we naar Knysna Elephant Park geweest. Bij binnenkomst kreeg je een emmer(tje) met fruit waarmee we de olifanten gingen voeren. Nadat ze die in rap tempo leeg hadden gewerkt, konden we de olifanten aanraken, knuffelen en er mee op de foto. Dit was echt heel indrukwekkend en ontzettend leuk. Had daar nog veel langer willen blijven.

We begonnen de volgende dag met een trip naar The Heads in Knysna. Dit is de kop van een berg die uitkijkt over de Lagoon. Het uitzicht was echt prachtig! Daarna zijn we naar Plettenberg Bay gereden voor Birds of Eden. Dit is een park waar verschillende vogelsoorten leven. Na wat rondgelopen te hebben daar kwamen we tot de conclusie dat we hier eigenlijk veel meer van hadden verwacht. We zijn daarna naar Mosselbay gereden en hier hebben we een ontzettend mooi verblijf gevonden. Dit bleek later ook het mooiste verblijf van de gehele trip.

Na een ontbijt met prachtig uitzicht vanuit ons verblijf zijn we de volgende dag naar Albertinia gereden om een safari te doen. Deze safari bleek een enorme tegenvaller, ondanks dat we wel een aantal dieren van de Big 5 hebben gezien. We zijn daarna doorgereden naar Cape Algulhas. Op deze plek is het meest zuidelijkste punt van Zuid Afrika, en ook de plek waar de Indische en de Atlantische oceaan bij elkaar komen. Hier zagen we zelf niets van, het stond alleen aangegeven. We besloten om door te rijden naar Gansbaai zodat we de volgende dag geen zorgen hadden.

In Gansbaai stond Shark Cage Diving gepland. In de ochtend hebben we wat rondgereden in de buurt van Gansbaai omdat we 's middags pas zouden gaan diven. Toen het eenmaal tijd was, hadden we er allemaal veel zin. Na een kwartier varen waren we op de plek aangekomen en binnen een minuut zwom er al een witte haai om de boot. Het was echt gaaf om te zien. De mensen van de organisatie hadden een vissenkop aan een stuk touw bevestigd om zo de haaien te lokken. Dit werkte als een trein. Binnen no-time hadden we al 3 verschillende haaien gezien. Iedereen natuurlijk foto's maken, leken net een stil Chinezen. Toen was het tijd om zelf in de kooi te gaan. Toen er "DOWN" werd geroepen moesten we onder water. Het was echt geweldig om te zien, zo'n enorme haai op nog geen 1 meter afstand van de kooi. Op een gegeven moment werd er weer "DOWN" geroepen en we gingen weer braaf onder water. De haai kwam van links en we zagen hem vlak voor de kooi zwemmen. Ik zat helemaal rechts in de kooi dus ik zag hem als laatste voorbij komen. Ik zag de haai in een keer omdraaien, met zijn kop richting mij. Geloof me, als je dat ziet dan heb je het echt niet breed! De haai draaide verder en zwom weer de andere richting op. Dit was echt geweldig om mee te maken! Als iemand de kans heeft om dit te doen, zeker doen! Want dit is iets wat je nooit zult vergeten.
Na het Shark Diven zijn we naar Hermanus gereden, waar we de volgende dag zouden gaan kayaken. Wederom hadden we echt geluk met onze verblijf plek.

Op vrijdag de 13e zijn we 's ochtends naar de Old Harbour gereden in Hermanus. Na een korte instructie zijn we in de kayak gestapt en zijn we de zee op gegaan. Als eerste zijn we naar de plek gegaan waar veel zeehonden zouden zijn, en dat ook zo. We zagen een stuk of 6 zeehonden op nog geen paar meter van ons vandaan. Eentje kwam zelfs tot een meter voor en een meter achter onze kayak. Hierna zijn we verder gaan kayaken op zoek naar walvissen. Van dichtbij hebben we er geen gezien, maar een stuk verderop zagen we er een die compleet uit het water sprong en met een klap weer terugviel in het water. Dat was echt fantastisch om te zien. Onze gids vertelde dat 1 zo'n sprong de walvis dezelfde hoeveelheid energie kost als dat wij (mensen) op 1 dag verbruiken.
Er stond enorm veel wind die dag en dat merkten we. We moesten flink aan bak om vooruit te komen en na 2u kayaken merkten we dit lichamelijk ook. Na een goede lunch zijn we naar Stellenbosch gereden. Dit zou onze laatste stop van de trip worden. Aangezien we geen goede verblijf plek konden vinden, besloten om de laatste avond wat meer te betalen en zijn we op een wijn boerderij verbleven met uitzicht op de wijnvelden. We hadden besloten om die avond uit te gaan in Stellenbosch, aangezien dit een studenten- en wijnstad is zou hier genoeg te doen zijn 's avonds.

De volgende dag hadden we allemaal een kleine kater, dus het geplande winetasting voor die dag zou een groot avontuur gaan worden. Toen we bij de eerste wijnboerderij aankwamen, wisten we al dat dit een luxe plek was. De bewaker aan de poort en de oprijlaan van minimaal 300 meter langs wijnvelden en een meer(!!!) bevestigde dit. Na wat wijn geproefd te hebben, besloten we maar om terug te rijden naar Kaapstad omdat het vandaag toch niet ging werken.

Ik kan nu terugkijken op een fantastische vakantie waarin we veel hebben gedaan en heel veel hebben gezien van dit prachtige land. Dit is een land met veel verschillende gezichten, maar echt een aanrader voor iedereen die er aan denkt om ooit een keer naar Zuid Afrika te gaan!!!

1. Alwi:
    15 september 2013
    Hey vriend. Wat jammer dat je daar tijdens je verblijf nou niet echt iets leuk mee maakt. Als ik het goed begrijp, blijft het bij het aaien van een afgedankte circus olifant, en het wat rond toeren op een skelter. Tja, ik hoop ondanks dit alles, je het toch een beetje naar je zin hebt. Gr. Alwi